«L’objectiu d’aquesta trobada és aprofundir en el treball de trobar una solució al problema estructural de regressió del nostre litoral, agreujat per la indiferència del Govern central davant una reivindicació històrica de les comarques del Nord». Amb aquestes paraules ha resumit el diputat provincial de Compromís, Xavier Trenco, la reunió de treball que han mantingut a Moncofa diferents representants de Compromís de les localitats costaneres que van resultar afectades pel temporal del passat mes de gener. «Es tracta de continuar amb la línia d’allò que es va acordar a Almenara, on vam reivindicar  la transferència de les competències sobre Costes a la Generalitat com a única solució per a la greu situació que patim els municipis que tenim platja», ha destacat Trenco.

A aquesta reunió han acudit també representants de les comarques de més al nord ja que, si bé no van patir amb tanta virulència els efectes dels passats temporals, «tenen, igual que els del sud, greus problemes de regressió. I l’única cosa que diu el Ministeri és una promesa d’espigons quan el que necessitem són actuacions en profunditat», ha insistit Trenco. «El que hem decidit en aquest ‘acord de Moncofa’ és, per una banda, convidar a les associacions i entitats que porten molt de temps reivindicant la defensa de la costa; i per l’altra, demanar que es faça una reunió amb Costes ací, a Castelló perquè, pel moment, només han fet que donar-nos llargues».

Per la seua part, el regidor de Compromís per Moncofa, Joan Baptista Vilar, ha subratllat que els pobles afectats «necessiten una actuació integral a tot el territori i coordinar una solució definitiva perquè, fins ara, tot han sigut pegats». Vilar ha recordat que en el pressupost de Govern central per a 2017 «no hi ha ni un euro per a la defensa de la costa. Això és la prova que els importem no res: ni nosaltres, ni una de les principal fonts d’ingressos que tenim, que és el turisme. A Madrid se’n riuen de nosaltres».
Tots els representants de Compromís en aquesta reunió han coincidit en afirmar que impulsaran en totes les administracions acords per a exigir a l’Executiu central les inversions necessàries per a recuperar el litoral. «Seguirem treballant en aquesta línia i farem més trobades per a posar en comú els avanços que puguem tindre. De fet, en Compromís pensem que no sols és un problema dels pobles amb costa sinó de tots perquè, gràcies que els turistes venen a la platja, es beneficia l’interior. I, sobretot, perquè tots, costa i interior, patim el menyspreu de Madrid», ha dit Trenco per a concloure.

———————————–
COMPROMÍS EXIGE EN EL ‘ACUERDO DE MONCOFA’ UNA SOLUCIÓN AL PROBLEMA DE REGRESIÓN DE LA COSTA

La coalición invita a sumarse al pacto a las asociaciones en defensa del litoral y reclama que se haga en Castellón una reunión con Costas

«El objetivo de este encuentro es profundizar en el trabajo de encontrar una solución al problema estructural de regresión de nuestro litoral, agravado por la indiferencia del Gobierno central ante una reivindicación histórica de las comarcas del Norte». Con estas palabras resumió el diputado provincial de Compromís, Xavier Trenco, la reunión de trabajo que han mantenido en Moncofa diferentes representantes de Compromís de las localidades costeras que resultaron afectadas por el temporal del pasado mes de enero.

«Se trata de continuar con la línea de lo que se acordó en Almenara, donde reivindicamos la transferencia de las competencias sobre Costas a la Generalitat como única solución para la grave situación que sufrimos los municipios que tenemos playa», ha destacado Trenco. A esta reunión acudieron también representantes de las comarcas de más al norte ya que, si bien no sufrieron con tanta virulencia los efectos de los pasados temporales, «tienen, al igual que los del sur, graves problemas de regresión. Y lo único que dice el Ministerio es una promesa de espigones cuando lo que necesitamos son actuaciones en profundidad », insistió Trenco. «Lo que hemos decidido en este ‘Acord de Moncofa’ es, por un lado, invitar a las asociaciones y entidades que llevan mucho tiempo reivindicando la defensa de la costa; y por la otra, pedir que se haga una reunión con Costas aquí, en Castellón porque, de momento, sólo han hecho que darnos largas».

Por su parte, el concejal de Compromís por Moncofa, Juan Bautista Vilar, ha subrayado que los pueblos afectados «necesitan una actuación integral en todo el territorio y coordinar una solución definitiva para que, hasta ahora, todo han sido parches». Vilar ha recordado que en el presupuesto de Gobierno central para 2017 «no hay ni un euro para la defensa de la costa. Esto es la prueba que les importamos nada: ni nosotros, ni una de las principal fuentes de ingresos que tenemos, que es el turismo. En Madrid se ríen de nosotros».

Todos los representantes de Compromís en esta reunión han coincidido en afirmar que impulsarán en todas las administraciones acuerdos para exigir al Ejecutivo central las inversiones necesarias para recuperar el litoral. «Seguiremos trabajando en esta línea y haremos más encuentros para poner en común los avances que podamos tener. De hecho, en Compromís pensamos que no sólo es un problema de los pueblos con costa sino de todos porque, gracias que los turistas vienen a la playa, se beneficia el interior. Y, sobre todo, para que todos, costa e interior, sufrimos el desprecio de Madrid», dijo Trenco para concluir.