Compromís ha presentat al Senat la proposta de creació d’una entitat estatal contra la Despoblació en el Medi Rural per valor de dos milions d’euros, dins d’un paquet d’esmenes als pressupostos generals de l’Estat que la coalició ha presentat a la Cambra Alta i que ha partit dels diputats provincials de la coalició.

El senador territorial de Compromís, Carles Mulet, ha manifestat que “tots els grups polítics coincidim amb la societat civil que la despoblació de l’interior és un dels principals problemes en aquests moments. I fins ara, no s’ha pres cap decisió realment efectiva”. La iniciativa dels senadors de Compromís ha estat coordinada amb el Grup a la Diputació, el portaveu, Xavier Trenco, ha manifestat que “Castelló és un dels paradigmes d’aquest problema a Espanya i l’assumpte principal en el qual hem estat treballant en la Diputació des que va començar la legislatura”.

En aquest sentit, Trenco ha recordat que des de la institució provincial en els últims anys s’han posat en marxa diverses iniciatives (turístiques, gastronòmiques i de recuperació de productes agroalimentaris, patrimonials, ajudes als naixements, millora infraestructures, grups d’acció local, etc .) però que, “en la nostra opinió, no tenen una planificació conjunta, ni una coordinació amb les actuacions de les diverses administracions locals, autonòmiques, estatals i europees, ni una presència activa de la societat civil”.

Tant els senadors de la província, Carles Mulet i Jordi Navarrete, com el mateix Trenco han insistit que hi ha iniciatives d’èxit en territoris europeus, com per exemple a la regió de les Terres Altes d’Escòcia (Highlands and Islands Enterprise HIE) que tenen la mateixa problemàtica que les muntanyes de Castelló. Per això, el 1965 van crear una agència de desenvolupament territorial que ha assumit la missió de treure el seu territori de la situació de declivi demogràfic i econòmic en què es trobaven.

“Compromís considera que un organisme autònom que compta amb el consens polític i social de tots per planificar i coordinar unes iniciatives a llarg termini i al marge dels cicles polítics és bàsic per a la recerca de solucions a la despoblació”, ha destacat el senador Carles Mulet. També Trenco ha insistit que el principal problema que tenen les comarques de Castelló és la despoblació. “Els pobles de l’interior es moren i, deixar que això passe, és d’una irresponsabilitat terrible”, ha conclòs el portaveu de Compromís a la Diputació.

————————

COMPROMÍS PROPONE EN EL SENADO LA CREACIÓN DE UNA ENTIDAD ESTATAL CONTRA LA DESPOBLACIÓN
Mulet: “La despoblación del interior es uno de los principales problemas y hasta la fecha no se ha tomado ninguna decisión realmente efectiva”
Trenco:”Castelló es uno de los paradigmas de esta problemática en España y el asunto principal en el que hemos estado trabajando en la Diputación desde que empezó la legislatura”

Compromís ha presentado en el Senado la propuesta de creación de una Entidad Estatal contra la Despoblación en el Medio Rural por valor de dos millones de euros, dentro de un paquete de enmiendas a los Presupuestos Generales del Estado que la coalición ha presentado a la Cámara Alta y que ha partido de los diputados provinciales de la coalición.

El senador territorial de Compromís, Carles Mulet, ha manifestado que “todos los grupos políticos coincidimos con la sociedad civil que la despoblación del interior es uno de los principales problemas en estos momentos. Y hasta la fecha, no se ha tomado ninguna decisión realmente efectiva”. La iniciativa de los senadores de Compromís ha estado coordinada con el Grupo en la Diputación, cuyo portavoz, Xavier Trenco, ha manifestado que “Castelló es uno de los paradigmas de este problema en España y el asunto principal en el que hemos estado trabajando en la Diputación desde que empezó la legislatura”.

En este sentido, Trenco ha recordado que desde la institución provincial en los últimos años se han puesto en marcha diversas iniciativas (turísticas, gastronómicas y de recuperación de productos agroalimentarios, patrimoniales, ayudas a los nacimientos, mejora infraestructuras, grupos de acción local, etc.) pero que, “en nuestra opinión, no tienen una planificación conjunta, ni una coordinación con las actuaciones de las diversas administraciones locales, autonómicas, estatales y europeas, ni una presencia activa de la sociedad civil”.

Tanto los senadores de la provincia, Carles Mulet y Jordi Navarrete,como el propio Trenco han insistido en que existen iniciativas de éxito en territorios europeos, como por ejemplo en la región de las Tierras Altas de Escocia (Highlands and Islands Enterprise HIE) que tienen la misma problemática que las montañas de Castellón. Por eso, en 1965 crearon una agencia de desarrollo territorial que ha asumido la misión de sacar su territorio de la situación de declive demográfico y económico en que se encontraban. “Compromís considera que un organismo autónomo que cuenta con el consenso político y social de todos para planificar y coordinar unas iniciativas a largo plazo y al margen de los ciclos políticos es básico para la búsqueda de soluciones a la despoblación”, ha destacado el senador Carles Mulet. También Trenco ha insistido en que el principal problema que tienen las comarcas de Castellón es la despoblación. “Los pueblos del interior se mueren y, dejar que esto suceda, es de una irresponsabilidad terrible”, ha concluido el portavoz de Compromís en la Diputación