El grup Compromís d’Orpesa ha presentat una iniciativa perquè l’Ajuntament pose en marxa un programa específic amb exposicions y conferències per tal de divulgar el fet històric de l’assalt pirata del 1619. El regidor de Compromís, Josep Lluís Romero, ha explicat que aquesta proposta està motivada en la intenció “de donar a conèixer un dels fets més destacats de la història de la Vila d’Orpesa com va ser l’assalt dels pirates berberiscos en 1619”. Segons Romero, això va marcar de forma molt profunda la història d’Orpesa en dos sentits ja que, d’una banda, va ser una tragèdia humana, amb la massacre de quasi tots els habitants de la Vila d’Orpesa, i de l’altra, el religiós, amb la profanació de la imatge de la Mare de Déu del Roser.

“A més dels morts del propi assalt, 50 dones i nens va ser cremats després de refugiar-se al castell d’Orpesa. Els pirates també van profanar la imatge de Mare de Déu del Roser, que després va ser coneguda com Verge de la Paciència”, ha explicat el regidor de Compromís.

“Des de Compromís considerem imprescindible estudiar, divulgar i honorar la memòria dels avantpassats que van morir en l’assalt, així com de la història de la reconstrucció de la imatge de la Mare de Déu de la Paciència”, ha assenyalat Romero. Per al regidor, cal reivindicar un fet històric com va ser l’assalt de 1619 “perquè aprofite de cohesió entre tots els orpesins”. La manera d’aconseguir-ho és donar-li rellevància en el marc de les festes patronals d’octubre en honor a la Mare de Déu de la Paciència.

“Proposem que per a les pròximes festes d’octubre en honor a la Mare de Déu de la Paciència es programe una missa de difunts en record de les víctimes de l’assalt; s’inaugure una placa commemorativa a la plaça de l’Església, i s’organitze un programa específic sobre l’esdeveniment amb exposicions, conferències i altres actes”, ha manifestat Romero.

“Es tracta d’aprofitar les sinergies d’un esdeveniment històric, per trist que fos, per augmentar la unió entre els veïns d’Orpesa i el sentiment de poble”, ha conclòs el regidor de Compromís.

—————————————————-
COMPROMÍS PROPONE REMEMORAR EL ASALTO BERBERISCO DE 1619 CON UNA SERIE DE ACTOS DURANTE LAS FIESTAS DE OCTUBRE

El grupo Compromís de Orpesa ha presentado una iniciativa para que el Ayuntamiento ponga en marcha un programa específico con exposiciones, conferencias y otros actos, con el fin de divulgar el hecho histórico del asalto pirata de 1619.

El concejal de Compromís, Josep Lluís Romero, ha explicado que esta propuesta está motivada en la intención “de dar a conocer uno de los hechos más destacados de la historia de la Villa de Orpesa como fue el asalto de los piratas berberiscos en 1619”. Según Romero, esto marcó de forma muy profunda la historia de Orpesa en dos sentidos ya que, por un lado, fue una tragedia humana, con la masacre de casi todos los habitantes de la Villa de Orpesa, y por otro, el religioso, con la profanación de la imagen de la Virgen del Rosario. “Además de los muertos del propio asalto, 50 mujeres y niños fue quemados después de refugiarse en el castillo de Orpesa. Los piratas también profanaron la imagen de Virgen del Rosario, que después fue conocida como Virgen de la Paciencia”, ha explicado el concejal de Compromís.

“Desde Compromís consideramos imprescindible estudiar, divulgar y honrar la memoria de los antepasados que murieron en el asalto, así como de la historia de la reconstrucción de la imagen de la Virgen de la Paciencia”, ha señalado Romero. Para el concejal, es necesario reivindicar un hecho histórico como fue el asalto de 1619 “para que sirva de cohesión entre todos los orpesins”. La manera de conseguirlo es darle relevancia en el marco de las fiestas patronales de octubre en honor a la Virgen de la Paciencia. “Proponemos que para las próximas fiestas de octubre en honor a la Virgen de la Paciencia se programe una misa de difuntos en recuerdo de las víctimas del asalto; se inaugure una placa conmemorativa en la plaza de la Iglesia, y se organice un programa específico sobre el acontecimiento con exposiciones, conferencias y otros actos”, ha manifestado Romero.

“Se trata de aprovechar las sinergias de un acontecimiento histórico, por triste que fuera, para aumentar la unión entre los vecinos de Orpesa y el sentimiento de pueblo”, ha concluido el concejal de Compromís.